مطالب تخصصی رشته حقوق گرایش حقوق جزا و جرم شناسی
مفهوم واقعی استقلال قضات
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۸ ساعت ۳:۱۹ ب.ظ | نویسنده ۩۞۩ مدیر۩۞۩ | ( )

مفهوم واقعی استقلال قضات

تعریف مفهوم استقلال قضایی

یعنی اینکه دادرسان در صدور رأی با  استعانت از خداوند تبارک و تعالی و وجدان و قانون اعمال حاکمیت نمایند و توجهی به دستورها، نظرها، خواسته­های دیگران نداشته باشند و مانعی بر سر راه قرار نگیرد و اگر موانع بوجود آمد هراسی نداشته باشند و در هنگام تصمیم­گیری نگران، انفصال- تنزل پایه و ترفیع و غیره نباشند.

قلمرو استقلال قضایی- استقلال قضایی باید کامل و همه جانبه و در برابر قوه مجریه، ومسؤولان قوه قضاییه و حتی در مقابل افکار عمومی باشد و از تهدید مقامات قوه مجریه و قوه مقننه هراسی نداشته باشد و از تعرض مصون باشد وعده­ها و تطمیع­ها در او اثر نکند هر چند افکار عمومی قابل احترام و ارزشمند می­باشند نباید از افکار عمومی که می­خواهد در جریان قضایی مداخله کند بیم نداشته باشد. استقلال قضایی مفهوم عام دارد و در برابر همه مقامات یکسان می­باشد و قاضی مستقل نباید به آنها توجهی داشته باشد.

مواد 339 و 361 پیش­نویس لایحه قانونی آیین دادرسی کیفری چنین بیان می­دارد.

«دادگاه پس از اعلام ختم دادرسی با استعانت از خداوند متعال و با تکیه بر شرف و وجدان و با توجه به محتویات پرونده و ادله موجود در صورت امکان در همان جلسه و در غیر اینصورت ظرف یک هفته انشاء رأی می­نماید».

قانونگذار قانون اساسی در بند 3 اصل یکصد و پنجاه هشتم مقرر می­دارد.

استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها و تغییر محل مأموریت و تعیین مشاغل و ترفیع آنان و مانند اینها از امور اداری، طبق قانون از وظایف رئیس قوه قضاییه می­باشد و در اصل یکصد و شصت و چهار مقرر گردید.

قاضی را نمی­توان از مقامی که شاغل آن است بدون محاکمه و ثبوت جرم یا تخلفی که موجب انفصال است بطور موقت یا دائم منفصل کرد یا بدون رضای او محل خدمت یا سمتش را تغییر داد مگر به اقتضای مصلحت جامعه با تصمیم رئیس قوه قضائیه پس از مشورت با رئیس دیوان  عالی کشور و دادستان کل، نقل و انتقال قضات بصورت دوره­ای بر طبق قانون خواهد بود.

با توجه به اینکه اصول مترقی قانون اساسی برگرفته از کتاب خدا و سنت رسول اکرم(ص) و سیره حضرت امیر(ع) و ائمه اطهار می­باشد اصول فوق آن قدر به قاضی و مقام قضاء عظمت و عزت داده و به کسی اجازه نداد. در او تغییر ایجاد کند یا بدون اطلاع او تحولی در مقام بوجود آورد چون شارع و قانونگذار معتقد است اگر عزت و جلال قاضی حفظ شود باعث تثبیت امور قضایی و ایجاد بازدارندگی در جامعه، حذف ناامنی و اقتدار نظام اسلامی و قضا دینی خواهد بود اگر با دخالت امور سیاسی و اجتماعی قاضی را جابجا نمود یا اینکه سمت او را  تغییر داد باعث نگرانی و دغدغه خواهد شد که همین احساس ناامنی ذهنی بوجود خواهد آمد گرچه امنیت ذهنی بصورت تصور قابل فرض می­باشد اگر ناامنی ذهنی قوت بگیرد قطعاً ناامنی عینی بوجود می­آید.

تغییر در مقام قضا را قانونگذار جایز ندانسته یا تغییر در محل خدمت او را به صلاح اجتماعی و تشکیلات نمی­داند لیکن شرایط تغییر محل خدمت و نقل و انتقال دوره­ای را به قانون عادی واگذار نموده که قانون نقل و انتقال دوره­ای قضات مصوب 28/11/1375 با الحاقاتی بعداً به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در اجرای اصول 158 و 163 قانون اساسی، قانون شرائط انتخاب قضات دادگستری در تاریخ 14/2/1361 به تصویب رسیده و اصلاحاتی بعداً بوجود آمده است.

اگر بخواهیم استقلال مقام قضا و قاضی را حفظ کنیم باید به دو محور توجه شود.

اولاً-  استخدام قضات باید فنی، پیچیده و براساس اصول و موازین باشد و تحولی در قانون بوجود آورد هم می­توان سن استخدام قاضی را افزایش داد و تحصیلات را بالا برد یعنی به تحصیلات تکمیلی تسریع داد و از جهت دیگر می­توان از بین دارندگان کارشناسی رشته­های علوم انسانی از قبیل الهیات، علوم اجتماعی، ادبیات، اقتصاد بازرگانی و دارابودن فوق لیسانس حقوق یا فقه و حقوق اسلامی انتخاب کرد معمولاً می­توان قانون عادی را با اقتضاء زمانی تغییر داد به لحاظ گذشت زمان و تحولات اقتصادی و اجتماعی لزوم آشنایی قضات به کلیه امور، لازم است متون قانونی تغییر و تفسیر پیدا کند یا اینکه از بین کارشناسان حقوقی، وکلا و کارمندان با دارابودن سنوات خدمت 5 الی8 سال در نهادهای دولتی و عمومی با رعایت شرایط انتخاب قضات جذب شوند.

ثانیاً- پس از جذب آموزش قضایی کاربردی بصورت جدی و دقیق و کنترل لازم و مانع تحقق پیدا کند بعضی از کارآموزان، آموزش مستمر در حین کار و نظارت لازم بر تصمیمات قضایی و دادن استقلال فردی در حین قضا و حذف مداخله­جویانه یا محدودکردن مراجع نظارتی متعدد و پیشگیری از آسیب­ها و خطرات و رفع موانع دنیوی و دادن شخصیت لازم سبب خواهد شد شأن و منزلت قاضی و قضا بالا رود.

قضات دارای دغدغه­ای هستند باوجود چنین مسئله­ای ارتقاء مقام قضایی نیز میسور نخواهد شد. پس بهتر است گروهی اعزام شوند و بررسی نمایند تا اینکه دغدغه­ها و نگرانی­ها شناسایی و استخراج و تدوین شود به نظر می­رسد این اقدام صورت گرفته باشد تا زمانیکه قضات مستقل و آزاداندیش مورد تفقد قرار نگیرند، می­توان گفت استقلال قاضی معنی و مفهوم پیدا نمی­کند باید از مداخله جریانات سیاسی جلوگیری شود کسانیکه گزارش شفاهی و کتبی یا نامه­های بدون امضاء و مشخصات ارسال می­کند شناسایی گردند معمولاً منافع هر شخصی در معرض خطر قرار می­گیرد تلاش می­کند با رایزنی اقدامات انتقام­جویانه را در پیش بگیرد و با افرادی که امنیت فردی شهروند مقام قضایی را به خطر می­اندازند برخورد قانونی شود، می­توان گفت قضات ضمن اینکه دارای قدرت قانونی مشروع هستند لیکن مظلوم­ترین قشر جامعه به حساب می­آیند عموماً افراد قدرتمند به لحاظ اعمال قدرت قانونی بیشتر در معرض خطر قرار دارند که این خطر تهدید خارجی محسوب می­شود باید شناسایی شود و نسبت به حذف آن تلاش کرد ایجاد امنیت قضایی عادلانه حق همه شهروند و قضات می­باشد که قضات هم شهروند محسوب می­شوند.

باید هیأتی باشد ادعای افراد مظنون را بدون جانب­داری بررسی کنند و کارشناسان این هیأت خبره، بصیر و آگاه به امور قضایی و جوانب امر باشند متأسفانه عده­ای با ادعای اینکه تصمیم قضات نادرست است و در خلال رسیدگی مدعی پرداخت وجوه می­شوند یا امتیازی را بیان می­کنند قصد دارند بر تصمیم قضایی مداخله کنند ولو فرض هم ایراد وارد باشد بهتر است از طریق مراجع قانونی مافوق اقدام کنند مراجع قضایی دارای سلسله مراتب می­باشند نه از راه نفوذ و تهدید چون این شیوه آسیب محسوب می­شود. باید عاقلانه و عاشقانه حدود مسؤولیت خود را حفظ کنند.

راههای افزایش اعتماد بین قضات و کارمندان قابل بررسی و تسری به همۀ گروه و مدیریت­ها می­باشد.

1-عزل و نصب باید ضابطه­مند شود بالاخص نصب مدیران قضایی؛

2-  باید از قضاتی بهره­مند شد که توان­مند، شجاع و قاطع باشند و از منفعل­بودن پرهیز کنند؛

3-  مدیران مافوق از مداخله در تصمیمات مدیران مادون و یا قضات دادسری و دادگاه پرهیز کنند؛

4-       مدیریت رابطه­ای، قومیت و قبیله­ای حذف شود یا محدود گردد؛

5-  نباید مدیری انتخاب کرد که بر اوضاع حوزه قضای مورد تصدی بی­اطلاع باشد؛

6-       ارتقاء جهشی حذف شود و تدریجی بوجود آید؛

7-       برای صیانت از قضات باید ضابطه­ای تبیین نمود؛

8-  حدود اختیارات مقامات ناظر باید قانونی شود نه دستورالعمل، آئین­نامه و یا بخشنامه؛

9-  مراجع نظارتی متعدد حذف شود طرق قانونی تأسیس شود یا تقویت گردد؛

10-   مدیران از مشورت­کردن سایر قضات خود را منع نکنند؛

11-   از حضور و غیاب بدون محتوی پرهیز شود؛

12-   از ناظرین کارشناس و سیعتر استفاده شود؛

13-از نگاه مظنون­آمیز پرهیز گردد.

امید آن روزی را داریم که استقلال واقعی قضات حفظ شود و از هرگونه تعرض مصون باشند تا اینکه بتوانند امنیت قضایی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه را ارتقاء دهند و باعث رشد روزافزون توسعه پایدار اجتماعی گردد.ر/م00269

 

                                                                        علی اصغر شفیعی خورشیدی

                                                                    قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه

موضوعات مرتبط: تحقیق

 

در سال 1403 2 آزمون وکالت برگزار می شود 1 - آزمون مرکز وکلای دادگستری در تاریخ 18 آبان 1403 و و 2- آزمون کانون وکلای دادگستری در تاریخ 22 آبان 1403 برگزار می شود


شماره جهت هرگونه مشاوره

 دریافت خدمات 

 30006721000089

دیگر موارد